INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Zygmunt Szczepański     

Zygmunt Szczepański  

 
 
1909-04-07 - 1991-02-26
Biogram został opublikowany w latach 2010-2011 w XLVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szczepański Zygmunt (1909–1991), dyrygent, pedagog.

Ur. 7 IV w Łęczycy, był synem Michała, rzemieślnika, i Scholastyki z Nowickich.

S. uczył się w l. 1924–30 w Państw. Seminarium Nauczycielskim Męskim im. Grzegorza Piramowicza w Łęczycy. W l. 1931–9 studiował w Państw. Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, początkowo na Wydz. Pedagogicznym, a następnie w klasie dyrygentury Waleriana Bierdiajewa i klasie skrzypiec Ireny Dubiskiej; uczył się także śpiewu solowego. W czasie studiów dyrygował Miejskim Kołem Śpiewaczym. W r. 1934 zorganizował studencką orkiestrę symfoniczną, a w r. 1937 amatorski chór młodzieżowy im. Karola Szymanowskiego, z którym wykonywał utwory kompozytorów współczesnych, zwłaszcza Szymanowskiego. W czasie okupacji niemieckiej mieszkał w Warszawie. Organizował tajne koncerty m.in. w kawiarniach, kościołach, występował też w przygotowywanych pod patronatem Rady Głównej Opiekuńczej uroczystościach, dyrygując od r. 1942 chórem im. Szymanowskiego oraz orkiestrą symfoniczną. W r. 1944 przeniósł się do Lublina, gdzie został dyrygentem chóru mieszanego «Lutnia» i był współorganizatorem Orkiestry Kameralnej oraz Państw. Inst. Muzycznego. Po przekształceniu w r. 1946 Orkiestry Kameralnej w Miejską Filharmonię objął jej kierownictwo artystyczne. Organizował koncerty symfoniczne, wraz z chórem «Lutnia» prezentował utwory polskich kompozytorów barokowych (Marcina Mielczewskiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego) oraz współczesnych (Tadeusza Szeligowskiego i Szymanowskiego). Dyrygował w tym czasie Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

W czerwcu 1947 wrócił S. do Warszawy i reaktywował chór im. Szymanowskiego, ale już w listopadzie t.r. wyjechał do Wrocławia, gdzie podjął pracę chórmistrza i dyrygenta połączonych w jedną instytucję Opery i Filharmonii. W r. 1948 został tamże kierownikiem muzycznym Opery oraz wykładowcą w Państw. Wyższej Szkole Muzycznej. Był też organizatorem, kierownikiem artystycznym i dyrygentem Dolnośląskiego Okręgu Śpiewaczego oraz Chóru Oratoryjnego. T.r. przygotował chóry do przedstawień operowych: „Sprzedana narzeczona” B. Smetany (7 I), „Wesele Figara” W. A. Mozarta (26 II), „Pajace” R. Leoncavalla (31 III), „Czart i Kaśka” A. Dvořáka (13 VII), „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (16 X), a w r. 1949 do: „Carmen” G. Bizeta (12 I), „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego (26 II), „Madama Butterfly” G. Pucciniego (4 V). W przedstawieniu „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego (2 VII 1949) był kierownikiem muzycznym. W okresie 1 IX 1949 – 30 IX 1957 dyrygował w Państw. Operze Śląskiej w Bytomiu. Sprawował tam funkcję kierownika muzycznego baletu „Coppelia” L. Delibesa i opery „Zielony kogut” O. Nedbala (oba 17 XII 1949), a także baletu „Złota kaczka” Jana Maklakiewicza (12 V 1951) oraz oper: „Uprowadzenie z seraju” Mozarta (25 II 1950), „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (20 IV 1952), „Hrabina” (30 XII 1953) i „Halka” (18 VI 1955) Moniuszki. W Katowicach dyrygował w tym czasie chórem męskim «Echo» oraz uczył w Średniej Szkole Muzycznej. Był gościnnym dyrygentem Filharmonii Śląskiej, Krakowskiej, Lubelskiej oraz Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a w l. 1957–60 dyrygentem, kierownikiem muzycznym i reżyserem Państw. Opery Objazdowej w Warszawie. Od r. 1960 prowadził klasę zespołów operowych w Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach.

Od 1 VIII 1962 kierował S. Teatrem Muzycznym Opery i Operetki w Bydgoszczy; w l. 1963–4 był równocześnie jego dyrektorem. Powołał 21 XI 1963 operową orkiestrę, która zadebiutowała pod jego dyrekcją w sali Pomorskiego Domu Sztuki. Reżyserował niektóre spektakle m.in. inscenizację kantaty „Widma” Moniuszki (26 XI 1962) oraz „Carmen” (8 VI 1964). Uczył także w bydgoskim Liceum Muzycznym. Był kierownikiem muzycznym oper: „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego (10 XII 1962), „Król wichrów” Feliksa Nowowiejskiego (29 IV 1963) i „Traviata” G. Verdiego (15 XII 1964). Dn. 16 IX 1965 zrezygnował z pracy w Bydgoszczy, po czym w l. 1965–7 dyrygował Zespołem Pieśni i Tańca «Mazowsze»; występował z nim we Francji, Austrii i Szwajcarii. Od 1 IV 1967 był dyrektorem Orkiestry Filharmonicznej w Częstochowie. Gościnnie dyrygował w Filharmonii w Lublinie i w Gera (NRD). Przeniósł się następnie do Szczecina, gdzie od 1 IX 1972 był zatrudniony w Państw. Teatrze Muzycznym; pełnił funkcje dyrygenta i kierownika muzycznego w „Domku trzech dziewcząt” F. Schuberta (18 VII 1973) oraz musicalu „Nicole” M. Jary’ego (28 XII 1973). W r. 1976 przeszedł na emeryturę, ale nadal pracował jako dyrygent szczecińskiego chóru «Hejnał». Zmarł 26 II 1991 w Szczecinie, został pochowany 7 III na cmentarzu Komunalnym Północnym w Warszawie.

W małżeństwie z Leokadią Ziemko (zm.1971) miał S. córki i syna.

 

Błaszczyk, Dyrygenci; Słown. Muzyków Pol., II; – Dachtera K., Opera Wrocławska 1945–1995, Wr. 1995; Opera na Zamku, Szczecin 1998; Opera Śląska 1945–1955, Stalinogród 1956 s. 51–2 (fot.); Weber A., Z dziejów Opery w Bydgoszczy 1956–1994, Bydgoszcz 1996; Wiłkomirski K., Wspomnienia, Kr. 1971; tenże, Wspomnień ciąg dalszy, Kr. 1980; – „Kur. Lub.” 1974 nr 287 (wywiad ze S-m); – Nekrologi z r. 1991: „Ruch Muzycz.” nr 7, „Życie Warszawy” nr 54, 63; – Dział Kadr Opery na Zamku w Szczecinie: Kwestionariusz osobowy i autobiografia S-ego.

Martyna Węgrzyn

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.